Táplálkozásról

Gyümölcsök szerepe az egészséges táplálkozásban

Az egészséges táplálkozás egyik alappillére a rendszeres gyümölcsfogyasztás. Sajnos sokan az ajánlott napi gyümölcsmennyiség felét sem viszik be a szervezetükbe, így nélkülözik a bennük található fontos tápanyagokat is. Ugyanakkor sokan vannak, akik gyümölcslevek formájában próbálják pótolni ezeket a tápanyagokat. A gond sok esetben ezekkel a gyümölcslevekkel az, hogy túl sok energiát és kevés rostot tartalmaznak és a fogakat is roncsolják.

Ha a természetes formában megjelenő gyümölcsöket részesítjük előnyben az ilyen italok helyett, akkor egyúttal teszünk az egészséges táplálkozásunkért is!

Milyen gyümölcsöket együnk?

A gyümölcs fogyasztásánál érdemes odafigyelni, hogy a szezonálisan megjelenő gyümölcsöket is belefoglaljuk a táplálkozásunkba, így az sokkal változatosabb lesz.

A különböző színű gyümölcsökben általában eltérő vitaminok és tápanyagok találhatóak, ezért erre is célszerű odafigyelnünk! Ne felejtsd az egészséges táplálkozás egyik alapfeltétele a változatosság és pont az előző gondolat miatt szükséges, hogy gyümölcsökből is változatosan táplálkozzunk!

Mennyi gyümölcsöt együnk egy nap?

A szükséges gyümölcsbevitel átlagos testalkatú felnőtt nők esetében 2, férfiaknál inkább 3 adag. Akik sportolnak vagy magasabbak, erősebb testalkatúak, azoknak akár ennél többre is igényük lehet.

De mennyi is egy adag?

Az átlagos adag gyümölcs a bevitelt tekintve körülbelül 150 gramm (350 kJ), ami megfelel:

1 közepes méretű almának, banánnak, narancsnak vagy körtének

2 kisebb sárgabaracknak, kiwinek vagy szilvának

1 bögre kockázott vagy konzerves egyéb gyümölcsnek

Vagy alkalmanként:

125 ml (fél pohár) gyümölcslének, természetesen hozzáadott cukor nélkül!

30 gramm aszalt gyümölcsnek, például 4 darab aszalt sárgabaracknak

Mi a helyzet a gyümölcslevekkel és az aszalt gyümölcsökkel?

Az aszalt és szárított gyümölcsök fogyasztása csak alkalmanként javasolt, mert magas az energiatartalmuk, valamint a fogak közé ragadva növelik a fogszuvasodás kockázatát. Ezenkívül jóval többet tudsz megenni belőle, mint amennyire szükséged lenne!

A gyümölcsleveket is inkább célszerű csak alkalmanként fogyasztani, mivel savas kémhatásúak és emiatt növelik a fogszuvasodás esélyét. Ezenkívül a gyümölcslevek jóval kevesebb rostot és egészséges tápanyagot tartalmaznak annál, amit egy valódi gyümölcs nyújthat.

Az egészséges táplálkozás szempontjából akkor jársz el a legjobban, hogyha a gyümölcsöt nyersen, annak természetes formájában fogyasztod, de akár kiegészítőnek müzlihez, gabonapelyhekhez illetve salátákhoz is nagyon egészséges. Gyümölcsöt akár étkezések között is nyugodtan fogyaszthatsz!

A gyümölcsök jótékony hatásai

Tudtad, hogy egyre több bizonyíték van arra, hogy a természetes formában előforduló ételek, mint például a gyümölcsök és zöldségek sokkal hatékonyabban csökkentik a rák kialakulásának kockázatát, mint a különféle vitamin és ásványi anyag készítmények?

Szintén több megfigyelés igazolja, hogy a rákos betegségek kialakulásának valószínűsége jelentősen csökkenthető a rendszeres gyümölcs (és persze zöldség) fogyasztással.

A legtöbb gyümölcs kiváló az éhség ellen is, magas a rost és víztartalmuk, így könnyebben okoznak teltségérzetet, ugyanakkor alacsony energiatartalmúak. A gyümölcsrostok ezenkívül szintén csökkentik a rák kialakulásának esélyét, különösen a vastagbél rákét.

Gyümölcsök, mint természetes és egészséges vitaminforrások

Az egészséges táplálkozáshoz, elengedhetetlen a megfelelő vitaminbevitel.  A gyümölcsök bőségesen tartalmaznak az egészségünkhöz szükséges vitaminokat és ásványi anyagokat. A gyümölcsökben előforduló C- és E-vitaminok csökkentik a szív és érrendszeri megbetegedéseket. A bennük található kálium és magnézium pedig a vérnyomásra van jó hatással.

A különböző színű gyümölcsök, elsősorban a narancs, piros és sárga színű gyümölcsök karotint tartalmaznak (A-vitamin), ami pedig az immunrendszer megfelelő működését segíti elő.

Forrás: egeszseges-taplalkozas.info

Hasznosnak találtad a cikket?

IRATKOZZ FEL A LEVELEINKRE ITT>>>